Gabriel Chirea
[email protected]
Pana acum, parintii isi indemnau copiii sa nu mai joace jocuri pe calculator pentru ca e o pierdere de timp, isi strica vederea sau vor ajunge sa sufere de cifoza, dar jucatorii profesionisti din strainatate au ajuns sa fie platiti mai bine decat fotbalistii din Liga 1, iar piata este in continua dezvoltare.
In aprilie 2018, Newzoo a dat publicitatii prognoza Global Games Market Report, care spune ca, in acest an, cei peste 2,3 miliarde de practicanti de jocuri pe calculator vor cheltui 139,9 miliarde de dolari pe jocuri, ceea ce va reprezenta o crestere de 13,3% fata de anul trecut. Acelasi studiu se asteapta ca aceasta piata sa atinga 180,1 miliarde de dolari pana in 2021, iar segmentul jocurilor pe telefoane mobile si tablete vor ajunge sa genereze aproape 60% din incasarile generale, adica aproximativ 106,4 miliarde de dolari. Tarile cu cei mai multi jucatori si cei mai cheltuitori sunt China (37,9 miliarde dolari), SUA (30,4 miliarde dolari) si Japonia (19,2 miliarde dolari), in timp ce regiunea cu cea mai rapida dezvoltare este Asia - Pacific (71,4 miliarde dolari / + 16,8% fata de 2017), care este de altfel mai mare decat America de Nord de Europa de Vest luate la un loc.
Asa de face ca gaming-ul a devenit un fenomen gigant, aparand competitii, ierarhii si echipe ca in orice sport traditional, iar salariile si premiile sunt pe masura. Vorbim in acest moment de competitii internationale, topul celor mai buni 100 de jucatori profesionisti din fiecare tara in functie de jocul preferat, sponsori ce se inghesuie sa isi asocieze numele cu aceste turnee, antrenori care fac munca de scouting pentru a gasi cei mai talentati gameri, ii pregatesc sau ii selecteaza pe cei mai in forma pentru anumite competitii sau de "spectatori", care pot cumpara bilete pentru a urmari competitia de la fata locului sau pot face acest lucru online, de acasa, pe live stream-urile speciale.
Aproape de fiecare data cand se doreste sa se demonstreze ce crestere spectaculoasa au avut competiile de jocuri pe calculator, se folosesc ca exemple turneele de Counter-Strike: Global Offensive, unul dintre cele mai populare eSports din lume. Se arata ca CS:GO a ajuns la un nivel extraordinar de ridicat fata de inceputurile modeste din 2012, avand acum echipe de jucatori profesionisti, evenimente pe intreg globul, o baza de selectie a talentelor extraordinara si un dramatism al infruntarilor, din ce in ce mai rar intalnit in sporturile clasice. In ultimii 6 ani, la concursurile CS:GO s-au oferit premii de peste 40 de milioane de dolari, iar echipele cele mai puternice (Astralis, Virtus.pro, G2 Esports, SK Gaming, Luminosity Gaming etc.) au deja un numar insemnat de suporteri, in timp ce sportivii lor sunt premiati frecvent la eSports Industry Awards.
Desi cei pasionati de jocurile pe calculator sunt priviti in continuare ca niste pustani tocilari, care isi pierd vremea in fata monitorului, de fapt jucatorii profesionisti sunt foarte disciplinati si sunt pregatiti ca atletii profesionisti. Pe langa faptul ca echipele lor au antrenori, care le alcatuiesc planuri complexe de pregatire, team manageri, medici sau bucatari, ei au in fiecare zi sedinte personalizate cu antrenori personali de fitness, care incearca sa ii ajute pe acesti jucatori privati de lumina soarelui si cu postura afectata de timpul indelungat petrecut in fata monitoarelor sa compenseze cu o pregatire fizica speciala.
In 2017, ESPN dezvaluia ca jucatorul Jay "Sinatraa" Won, un tanar de doar 17 ani, care a fost reprezentat la negocieri de mama sa pentru ca era minor, a semnat un contract cu echipa NRG eSports pentru un salariu anual de 150.000 de dolari, plus optiuni de partajare a castigurilor din concursuri, asigurare medicala si plan de economii pentru pensie.
De asemenea, pentru a arata cat de asemanatoare incep sa devina carierele sportivilor clasici si cele ale jucatorilor de eSports, se da mai mereu exemplul lui David "Dave" Walsh, un american considerat de multi cel mai valoros jucator din toate timpurile de Halo (joc video de tip first-person shooter SF, ce se axeaza pe un razboi interstelar intre omenire si o alianta extraterestra numita Covenant). El a devenit jucator profesionist in 2004, demonstrandu-le parintilor ca poate castiga in acest fel mult mai multi bani decat la o slujba pe timpul verii. La primul turneu a castigat 5.000 de dolari, iar doi ani mai tarziu a semnat un contract pe trei ani, in valoare de 250.000 de dolari, cu operatorul de turnee MLG-Major League Gaming. Ulterior, a semnat o prelungire si numeroase contracte publicitare (Dr. Pepper, Red Bull, Old Spice, Sony Ericsson), iar dupa 6 ani, la 28 de ani, s-a retras din activitate si a devenit comentator la competitiile de eSports.
De altfel, in ultimii ani a devenit tot mai greu pentru jucatorii trecuti de 30 de ani sa mentina ritmul de 12-14 ore de competitie si antrenament in fiecare zi, impotriva unor pusti ambitiosi de 16-18 ani, multi alegand ca dupa retragere sa se reorienteze spre poker online sau alte jocuri profesioniste de carti, care necesita o strategie, dar consuma mai putina energie. De asemenea, dupa retragere, multi isi continua studiile, pe care nu au reusit sa si le termine din cauza programului incarcat, sau sunt cooptati in posturi din cadrul companiilor care dezvolta aceste jocuri.
Pentru a intelege de ce eSportul devine atat de interesant pentru un pusti roman, care ar alege sa se dedice lui si nu unui sport clasic, trebuie spus ca media salariilor in Liga 1 de fotbal este de 3.500-4.000 de euro, cu cele mai mari remuneratii la CFR Cluj si FCSB, care insa ajung rar la 250.000 de euro anual. In Liga 2, media salariilor este de 3.000 de lei (salarii pe care le castiga usor chiar si gamerii profesionisti din tara noastra). In ambele divizii salariile vin cu intarziere, iar de multe ori sportivii sunt pacaliti de cluburi, care fie intra in insolventa, fie, pur si simplu, refuza sa ii mai plateasca. Ca o comparatie, cei 50 de jucatori care au inceput editia din 2018 a North American League of Legends Championship Series au avut fiecare un salariu minim garantat de 75.000 de dolari si o medie a castigurilor anuale de aproximativ 320.000 de dolari. In afara de acest avantaj material, eSports nu necesita, precum sportul clasic, un teren sau o sala, care de multe ori lipsesc in Romania sau pile si relatii (de influenta carora se plang atatia juniori in tara noastra).
Desi aceste discipline sunt inca in faza incipienta in Romania, au aparut deja echipe profesioniste si exista mai multe colaborari cu echipe de sporturi electronice din strainatate, care doresc sa descopere talente in tara noastra. Printre cele mai importante echipe de eSports din Romania se numata Nexus Gaming (Counter Strike: Global Offensive), iar cativa jucatori romani au fost racolati de grupari sportive din strainatate.
In acest moment, printre cele mai populare jocuri din lume se numara League of Legends (5.000 jucatori profesionisti, 2.000 de turnee, premii all-time de 49 milioane de dolari), Counter-Strike: Global Offensive (8.500 de jucatori profesionsiti, 3.000 turnee, premii all-time de 42 milioane dolari), Dota 2 (850 turnee, premii all-time de 126 milioane de dolari), StarCraft II (4.600 turnee, premii all-time de 25 milioane dolari), Overwatch (600 turnee, premii all-time 5 milioane dolari), Call of Duty - WWII, Player Unknown's Battlegrounds - PUBG, Hearthstone, Heroes of the Storm, FIFA 18, Halo 5: Guardians, Fortnite, SMITE, Rainbow Six Siege, Gears of War 4 sau Rocket League.
Post a Comment